contact zoeken wedstrijden

Experiment domein kaatsspel toegelicht

Tijdens het innovatietraject hebben alle domeinen een opdracht meegekregen.
Zorg dat het kaatsspel voor het publiek en de kaatsers/ kaatssters aantrekkelijker wordt.

In 2023 gaat het experiment voor het domein kaatsspel er als volgt uitzien.

 Bij het kaatsspel zoals het nu gespeeld wordt  is het noodzakelijk dat een eerst pas aan de telegraaf komt als er 4 winstpunten in een eerst zijn gehaald door het partuur. 
Tijdens het experiment zijn er geen 4 winstpunten te verspelen maar 3 winstpunten te verspelen in één eerst.  

In de praktijk

Er verandert niks aan het kaatsspel op zich:
•             Bij 2 kaatsen ruilen
•             Bij  de stand 4-2, 2-4 of 4-4, als er één kaats is te verspelen, ruilen.
Doelen
1.            Sneller wedstrijdverloop (tijdwinst per partij)
2.            Spannendere wedstrijden 
3.            Minder fysieke belasting van de kaats(t)ers


Verwachte voordelen sneller wedstrijdverloop (tijdwinst per partij)
Kaats(t)ers extra tijd voor andere hobby’s/activiteiten waardoor ze mogelijk langer actief blijven voor de kaatssport (kortere wedstrijddagen)
Ouders en overig publiek krijgen door de kortere wedstrijddagen ook extra tijd voor andere hobby’s/activiteiten  
Belasting van vrijwilligers binnen vereniging, die de wedstrijd organiseert, is lager door kortere wedstrijddagen

Verwachte voordelen spannendere wedstrijden
Kaats(t)ers worden meer gefocust omdat eersten spannender worden
Wedstrijden worden voor ouders, overig publiek en verenigingen attractiever door relatief meer spannende punten

Verwachte voordelen minder fysieke belasting van de kaats(t)ers
Minder blessures bij de kaats(t)ers
Meer fitheid bij de kaats(t)ers voor de volgende wedstrijd, waardoor het spelpeil omhoog zou kunnen gaan

Het experiment wordt gehouden bij 3 categorieën in 2023
1.            Juniorencompetitie
2.            Schooljongens
3.            Schoolmeisjes

Klik HIER voor de handout van het experiment

Maandagavond 17 april zijn de spelers plus ouders van genoemde categorieën geïnformeerd. KNKB media was er bij en maakte de volgende reportage. 

 

Hoofdsponsoren

Businesspartners

Mobiliteitspartners

Suppliers