Decembereditie Keats! (02)
Tekst: Marije de Jong
Foto’s: Lieuwe Bosch, Oosterbierum.info en eigen
Onder het genot van een stralend herfstzonnetje vond in Oosterbierum op 5 oktober een bijzondere, en misschien wel de laatste kaatspartij van het jaar plaats: de ‘VerKlaaipartij’. De naam verraadt het al, er werd verkleed gekaatst. Het thema? “wat wolst do dwaan foar de kost?” Hedwig Noordenbos (21) organiseerde deze partij samen met een aantal dorpsgenoten. Ze vertelt hoe de VerKlaaipartij tot stand is gekomen en hoe deze eerste editie waar ze aan meegewerkt heeft een succes te noemen is in een relatief klein dorp, zonder überhaupt de aanwezigheid van een kaatsvereniging. Wat alvast verklapt kan worden: met toewijding en een flinke dosis enthousiasme kom je een heel eind.
Hedwig vertelt: “De afgelopen jaren werd er door een sport en spel commissie in het dorp al een aantal keer een kaatspartij met verkleedthema georganiseerd. Ik had wel zin om dit jaar weer verkleed te kaatsen in eigen dorp. Sara Mulder, die de voorgaande jaren ook bij de organisatie betrokken was, wist me te vertellen dat er dit jaar geen nieuwe editie zou komen. Dat vond ik zonde, en zo is het ontstaan dat ik samen met Sara de partij weer nieuw leven in zou blazen. Niels en Inge, vrienden van mij en de zoon en dochter van Sara, waren ook enthousiast om dit weer op te zetten en zo zaten we al snel met zijn vieren om tafel. Dat was het begin van de VerKlaaipartij”
Samen met Sara, Niels en Inge zette ze dus de eerste stappen. Ervaring in iets dergelijks organiseren had Hedwig nog niet, maar gewoon beginnen blijkt een prima zet en al doende leert men. “We hebben een keer bij elkaar gezeten en op papier gezet wat we eigenlijk allemaal nodig zouden hebben om de partij te kunnen organiseren. Vrijwilligers zijn een must, dus riepen we de hulp in van mijn omke Sydo en onze dorpsgenoot Teake. Zij hebben heel veel voor ons gedaan, zoals helpen met het leggen van de perken en tijdens de VerKlaaipartij fungeerden ze als barman.’’ Ook mem Anja hielp mee en bakte onder andere de hamburgers: zo kon de dag met elkaar georganiseerd worden.
De ‘VerKlaaipartij’ draagt niet zomaar haar naam, vertelt Hedwig. “De naam knipoogt naar het tentfeest ‘Klaairock’, wat voorheen in Oosterbierum werd georganiseerd. ‘Klaai’ wijst naar de kleigrond waarop we hier wonen en sluit daarnaast natuurlijk aan op het Friese woord voor verkleden. ‘Wat wolst do dwaan foar de kost?’ was een idee van Inge en mij, waarbij Niels de taak kreeg om te checken of het ook voor de mannelijke kaatsers een leuk thema zou zijn. We wilden dat de VerKlaaipartij voor iedereen toegankelijk zou zijn, en het mooie aan verkleden is dat het – naast dat het gewoon heel leuk is - ook de drempel verlaagt. Oosterbierum heeft al jaren geen kaatsvereniging meer en ik denk dat de lat om te kaatsen soms hoog ligt. Een aantal deelnemers van de VerKlaaipartij hadden nog nooit eerder gekaatst, door het verkleedelement voelt het toch minder ‘serieus’ en dat moedigt mensen aan om mee te doen. Ondanks dat ze het spel soms nog niet goed kennen.’’
Het thema blijkt een schot in de roos en met een deelname van 22 parturen was het voor de eerste keer op deze manier een succes voor de organisatie en het dorp waar, ondanks dat er dus al jaren geen kaatsvereniging meer bestaat, wel degelijk animo voor kaatsen is. Naast haar rol in de organisatie kaatste Hedwig – verkleed als matroos - zelf ook mee, vanuit daar was het idee tenslotte weer gaan leven. “Niels en ik kaatsten, terwijl Sara de omlopen omriep. Inge kon er helaas niet bij zijn.”
Hedwig denkt wel te weten hoe het komt dat de VerKlaaipartij een succes is. “Iedereen heeft thuis wel iets liggen om zich naar dit thema te verkleden, en daarnaast is het gewoon leuk om op zo’n manier bij elkaar te komen en te kaatsen.’’ De sleutel tot succes is volgens Hedwig ook om mensen over te halen op stap. ‘’Vooral na een aantal biertjes zeggen mensen snel toe. Tijdens de Marsumer Merke heb ik heel erg mijn best gedaan om zoveel mogelijk mensen enthousiast te krijgen. En dat werkte! Die avond gaven zich zes parturen op. Enthousiasme werkt aanstekelijk.”
Bij zo’n dag komt natuurlijk meer kijken dan alleen kaatsen. “We zijn het hele dorp en de omgeving door geweest om sponsoren te zoeken. Iedereen was direct enthousiast, en in totaal hebben we 16 sponsoren verzameld. Onder andere geld, patat, biertafels, partytenten, prijzen, cadeaubonnen, bloemen, en zelfs de uien voor de broodjes hamburger werden gesponsord. Om hen te bedanken heb ik houten wegwijzers gemaakt met daarop de namen van alle sponsoren, die we op het veld neerzetten. Een keer wat anders naast het standaard bedankpraatje tijdens de prijsuitreiking.”
Ook de kransen heeft Hedwig zelf gemaakt en zijn speciaal en creatief te noemen. “Ik ben naar Van der Woude, de fietsenwinkel in Franeker, geweest en heb gevraagd of ze oude fietsbanden hadden. Ik heb twee fietsbanden voor de stevigheid in elkaar gezet, een oasestuk erop gemaakt en deze vervolgens versierd met bloemen uit de pluktuin van onze sponsor Haerda State.’’
Welk kostuum het meeste indruk heeft gemaakt? “Opvallend waren de dames uit mijn handbalteam. Een van hen was jarig en omdat ze dol is op augurken, kreeg ze een augurkenpak aan. De andere twee kwamen verkleed als biggen, welke de boterhamworst voorstelden, zodat ze samen het typische verjaardagshapje vormden. Hoe het precies in het beroepenthema past weet ik niet, maar heel creatief en grappig is het wel!”
De dag zelf is meer dan geslaagd, vindt Hedwig. “We wilden iets laagdrempeligs en leuks organiseren, en dat is gelukt. Het was ook heerlijk weer, dat maakt de dag natuurlijk nog beter. We hadden daarnaast als extra element opdrachten bedacht om het net een beetje anders te maken, zoals een cadeautje voor degene die als eerste een eerst sloeg, en een koprol na een boppeslach.’’
Volgend jaar komt er dus zeker nog een editie, met wellicht weer een nieuwe twist. Zo blijft de VerKlaaipartij hopelijk voortleven als kaatstraditie in Oosterbierum.
Volledige Keats! in PDF
Een aantal verhalen uit de decembereditie van de Keats! worden gepubliceerd op de website. Na afloop van deze serie ontvangen alle KNKB-leden het volledige opgemaakte digitale magazine met nog meer verhalen, columns en achtergrondinformatie.